Grenzen durven stellen: Waarom is dat zo belangrijk?

Je bekijkt nu Grenzen durven stellen: Waarom is dat zo belangrijk?
  • Bericht auteur:
  • Berichtcategorie:Mindset
  • Leestijd:5 minuten gelezen

Grenzen durven stellen: Waarom is dat zo belangrijk?

Het stellen van grenzen is iets wat we nog wel eens lastig vinden. Wat we niet graag doen. Wat zit er achter de angst om grenzen te stellen en voor jezelf op te komen?

Het stellen van grenzen is belangrijk

Grenzen stellen is belangrijk. Door dit te doen behoud je je eigen energie en zorg je ervoor dat je in jouw eigen waardes blijft leven. Door het stellen van grenzen, ga je niet over jouw eigen grenzen heen. Je geeft duidelijk aan wat je wel wil en wat je niet wilt.

Toch doen we het niet altijd, grenzen stellen. Soms doen we dingen die anderen vragen, gewoon om even van het gezeur af te zijn of omdat je blij bent dat je iemand kunt helpen. En ach, dat je jezelf daarmee even niet dient, dat geeft niet. Je maakt de ander blij, daar gaat het om!

Grenzen stellen en aangeven

Wat gebeurt er als je je eigen grenzen overschrijdt?

Wanneer je instemt met een verzoek van een ander, en waarmee je eigenlijk over jouw eigen grenzen heen gaat, kan dit zorgen voor wrok of wrijving. Zeker als het vaak gebeurt en je er voor je gevoel nooit wat voor terug krijgt. De relatie die je hebt met de ander komt in het geding en zal uiteindelijk doodbloeden. Het gevoel van gelijkwaardigheid is weg.

Toch kan het ook om iets simpelers gaan, zoals aangeven dat je het vervelend vindt dat een collega standaard 20 minuten te laat is. Jij bent er ook op de aangegeven tijd, waarom zou de ander niet gewoon op tijd zijn? Zeker in werksituaties kan dit lastig zijn, omdat je wellicht daarna weer andere afspraken hebt en je nu in het gedrang komt met jouw tijd. Ook situaties als deze kunnen voor irritaties, stress en wrijving zorgen.

Wanneer je jouw grenzen duidelijk stelt en duidelijk bewaakt

In de geschetste werksituatie is het goed om aan te geven dat je er niet van gediend bent dat de collega zo laat is. Geef hierbij ook aan waarom dat zo is, welke gevolgen dat heeft. Hiermee laat je zien dat jij nu hinder ondervind ik jouw planning en dat het gedrag van de ander niet geaccepteerd wordt.

Door zelf aan te geven dat je iets niet wilt, iets niet uitkomt of dat de ander iets doet dat niet prettig is, stel je duidelijke grenzen. Je laat hiermee zien wat je wilt en je komt krachtig over bij de ander. Het stellen van grenzen zorgt er daarnaast voor dat je je jouw eigen energie bewaakt. En dat zorgt weer voor minder fysieke en lichamelijke klachten.

Hoe stel je duidelijke grenzen voor jezelf?

Allereerst is het belangrijk dat je goed weet wat jouw grenzen zijn. Wat vind je belangrijk? Aan welk gedrag irriteer je je? Wat sta je toe, terwijl je het eigenlijk niet prettig vindt? Wanneer je hier een duidelijk beeld van hebt, kun je een overzichtje maken van hoe je kunt reageren als zoiets weer gebeurt.

Een voorbeeld

Stel je vindt het niet fijn dat een vriendin op zaterdag vaak onaangekondigd binnen komt vallen, omdat dat een drukke dag voor je is waarin je veel moet doen en een strak tijdschema hebt. Toch vind je het wel gezellig als je vriendin langs komt en doe je graag even een bakkie samen. Om jouw vriendin niet teleur te stellen, maak je vaak tijd vrij. Ondanks dat het eigenlijk niet uit komt.

Moeilijk eigen grenzen aangeven. Grenzen overschrijden

In zo’n situatie kun je in tweestrijd zitten. Je vindt het erg gezellig om samen even een bakkie te doen, maar je wilt ook jouw drukke schema op tijd doorwerken zodat je niet de hele dag in de stress zit. Hoe los je dit nu goed op?

Spreek een ik-boodschap uit

Maak het onderwerp eens bespreekbaar bij jouw vriendin. Doe dit vanuit een ik-boodschap en ga niet met de vinger wijzen door een jij-boodschap uit te spreken. Blijf dicht bij jezelf.

Zeg bijvoorbeeld “Ik vind het erg gezellig dat je langs komt, maar soms komt het wel wat ongelegen. Ik moet namelijk veel doen op zaterdag en heb niet altijd tijd. Zou je de volgende keer even willen bellen als je langs wilt komen?”

Wanneer je vanuit een jij-boodschap spreekt, zeg je bijvoorbeeld “Je komt altijd onaangekondigd langs en ik vind dat vervelend. Door dit te doen zorg jij er namelijk voor dat mijn planning in de war geschopt wordt en loop ik de rest van de dag te stressen. Dat is niet fijn. Ik doe graag een bakkie met je, maar wel als jij me eerst even belt”.  

Het resultaat van de ik-boodschap

Wanneer je vanuit jouw eigen ervaring spreekt, merk je dat het veel vriendelijker over komt. Zonder opmerkingen die als beschuldiging kunnen worden opgevat en die ervoor kunnen zorgen dat anderen boos of geïrriteerd raken.

Grote kans ook, dat jouw vriendin niet eens wist dat je het zo druk hebt en eigenlijk maar weinig tijd hebt. Door de ik-boodschap uit te spreken kweek je begrip en maak je lastige situaties bespreekbaar. Je zult zien dat jouw vriendin rekening met je houdt en de volgende keer even belt.

Vind je het lastig grenzen te stellen?

In de coaching die ik aanbied kunnen we samen kijken naar hoe jij jouw grenzen kunt stellen en deze ook duidelijk kunt bewaken. Samen kijken we naar drempels die jou tegenhouden, voor jezelf op te komen. We zorgen ervoor dat je met een nieuwe, frisse blik naar jouw eigenwaarde en grenzen gaat kijken en je krijgt tools & tips die je meteen in de praktijk kunt brengen om jouw grenzen beter aan te geven.

Plan hier een gratis kennismakingssessie in als je nog twijfels hebt, of wanneer je door wilt nemen hoe de coaching er voor jou het beste uit kan zien!

 

Bericht delen?
zin van het leven
Waar doe je het allemaal voor?

Waar doe je het nou eigenlijk allemaal voor? Wanneer je het even niet meer ziet zitten, is het lastig om uit dat spiraal te komen. In dit artikel een aantal oefeningen om jezelf makkelijker uit die negatieve spiraal te halen!

Meer lezen »